Stel, je bent van plan om samen met je partner een nieuwe auto te gaan kopen. Je vraagt een lening aan, maar de aanvraag wordt afgewezen omdat je bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) geregistreerd blijkt te staan. Je had dit niet zien aankomen en de afwijzing is dus een complete verrassing. Hoe is dit mogelijk?
In Nederland zijn er miljoenen mensen die geregistreerd staan bij het BKR omdat ze een lening, roodstand of een creditcard hebben. Voor velen levert een dergelijke BKR registratie geen enkel probleem op. Je wordt namelijk ook geregistreerd als je helemaal geen betalingsproblemen hebt. Voor sommige mensen kan het wel een probleem zijn, omdat ze door de (negatieve) BKR registratie niet in staat zijn om een lening of hypotheek af te sluiten. Deze mensen staan gemarkeerd als wanbetaler en hebben van het BKR een zogenaamde achterstandscode bij hun naam gekregen. Op deze manier wordt er voorkomen dat iemand meer geld leent dan hij of zij zich eigenlijk kan veroorloven.
Wanbetaler?
Het probleem bij een negatieve BKR registratie is dat niet iedereen hier weet van heeft. Als je bijvoorbeeld een keer een rekening 3 maanden te laat hebt betaald, of het saldo op je bankrekening niet hebt aangevuld, heb je van het BKR al zo een A-code (van achterstand) te pakken. Ook al heb je de betalingsachterstand allang ingelopen. Alleen als door inlossing het krediet wordt beëindigd, komt er een H-code (van herstel) achter je naam te staan. Als het krediet doorloopt, dan blijft de achterstandscodering tot vijf jaar na aflossing nog in het register staan. Van zo’n achterstandscode kan je dus jaren last hebben. Zo kan het dus voor komen dat iemand die in zijn studententijd betalingsproblemen heeft gehad, maar nu een goede baan heeft, toch geen financiering voor een nieuwe auto kan krijgen of zelfs geen huis kan kopen.
Administratieve fouten
Een negatieve BKR registratie hoeft niet altijd terecht te zijn. Het kan namelijk gebeuren dat de kredietverstrekker een administratieve fout heeft gemaakt of het telecombedrijf waar jij een abonnement bij hebt. Uit onderzoek van de Consumentenbond is gebleken dat dit regelmatig voor komt. Ook als een product of dienst te laat geleverd werd en je daardoor te laat betaalde kan je een negatieve BKR registratie opleveren.
Onjuistheden opsporen
Om gênante vertoningen of teleurstellingen bij de autodealer of hypotheekverstrekker te voorkomen, kun je een overzicht opvragen van je gegevens zoals die bij het BRK geregistreerd staan. Dat kan bij het BKR of bij iedere willekeurige bank. De kosten hiervoor bedragen €4,50. Op die manier kun je dus ook fouten opsporen. Blijken je gegevens onjuist te zijn? Dan kun je een verzoek tot correctie indienen of een klacht indienen bij de Geschillencommissie van het BKR.